Tekstit

Opintopäiväkirja moduulista kulttuurinen moninaisuus

 https://hameenamk-my.sharepoint.com/:w:/g/personal/oili20102_student_hamk_fi/EU7e9gK7krZJqNMlN5Jh3xUB_TVwDdxFuQ18Q8QnSr4TxQ?e=7UFjdY

Sosiaalipedagogiikan essee

https://hameenamk-my.sharepoint.com/:w:/g/personal/oili20102_student_hamk_fi/EWJnK8Il_DxAsfEtMf9anN0BQ8nGt7Yl9POv6j1dIx5uWQ?e=qcxPpf

Reflektio viestinnän opinnoista

Viestinnän opinnot ovat olleet minulle tärkeitä, sillä pidän äidinkielen ja kirjoittamisen taitoja suuressa arvossa. Pidän viestinnästä aiheena, ja minusta se on olennainen taito jokaiselle ammatista riippumatta. Se on myös taito, jota pitää koko ajan kehittää ja ylläpitää. Lukiossa olin tyytyväinen äidinkielen ja viestinnän taitoihini, mutta välivuotenani huolestuin etenkin kirjoittamistaidon rapistumisesta, sillä minulla oli niin paljon vähemmän aihetta kirjoittaa. En ollut myöskään tietoinen siitä, käsitelläänkö viestintää ja kirjoittamista aiheena ammattikorkeakoulussa samalla lailla kuin aikaisemmin koulussa. Ammattikorkeakoulun alkaessa olin helpottunut viestinnän opintojen alkamisesta, sillä en tosiaan ollut tyytyväinen viestinnän taitoihini.  Nyt kun opintoja on puolisen vuotta alla olen taas alkanut tottumaan kirjoittamiseen ja niin sanotusti asialliseen viestintään. Esseen kirjoittaminen, esitelmien pitäminen ja sähköpostien laatiminen ovat palauttaneet mieleen asioita jo...

Käsipuu

Kuva
  Viestinnässä koen vahvuuteni olevan kirjoittaminen. Kirjoittaessani koen saavani ajatuksen selkeästi ja johdonmukaisesti välitettyä. Pidän siitä, että saan rauhassa muotoiltua asian niin kuin sen haluan sanoa, valita oikeat sanat ja perustella asiani ennen kuin kukaan muu lukee sitä. Samasta syystä pidän myös puheiden pitämisestä, vaikka se jännittää vieläkin. Kun asiat mistä haluan kertoa on tiivistetty selkeästi ranskalaisin viivoin, minun on helppo kertoa asiasta myös verbaalisesti. Puheiden pitäminen on käsipuussani kasvualustasssa. Pidän suuressa arvossa sitä, että olen koulussa oppinut pitämään puheita ja esiintymään ihmisten edessä. Olen harjoitellessani joutunut poistumaan mukavuusalueeltani joka ikinen kerta, ja olen siitä ylpeä ja iloinen, koska huomaan kuinka paljon olen kehittynyt. Koulu on muutenkin kasvualustalla suuressa roolissa, sillä koen että äidinkielen ja englannin oppitunnit ja opettajat ovat tukeneet vahvuuksiani viestinnässä pienestä pitäen. Jo ala-asteelt...